وب سایت چیست

وب سایت چیست؟ + آشنایی با انواع مختلف آن

فهرست مطالب
اگر عجله داری PDF مقاله را دانلود کن تا هر وقت خواستی بخونی

در دنیای مدرن ما وب سایت‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای دیجیتال در روند تجارت، ارتباط، ارائه خدمات، آموزش و موارد دیگر هستند. پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات سبب شده است که در زندگی روزمره، چندین بار با این پلتفرم‌های آنلاین برخورد داشته باشیم.

اهمیت وب‌سایت‌ها به گونه‌ای زیاد شده است که کسب و کارها، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف به داشتن پلتفرم اختصاصی نیاز دارند. اما تا چه حد با تاریخچه وب سایت‌ و انواع آن آشنا هستید؟ در این مطلب از مجله اقیانوس ابی با ما همراه باشید تا کامل‌ترین اطلاعات درباره وب سایت را در اختیار شما قرار بدهیم.

منظور از وب سایت چیست؟

جهت آشنایی بیشتر با وب سایت و شناسایی انواع مختلف آن، ابتدا باید مفهوم اصلی آن را مورد بررسی قرار بدهیم. وب‌سایت در واقع مجموعه‌ای از صفحات مرتبط به یکدیگر در بستر اینترنت است که تحت دامنه‌ای یکسان قرار گرفته‌اند. در این صفحات می‌توانیم انواع مختلف محتوای متنی، صوتی، ویدئویی و تصویری را به اشتراک بگذاریم.

منظور از وب سایت چیست

از سوی دیگر می‌توانیم صفحات گوناگون را به یکدیگر متصل کنیم تا کاربران بتوانند از آن‌ها بازدید نمایند. می‌توانیم از این پلتفرم برای ارائه اطلاعات مختلف، آموزش، معرفی یک سازمان، ارائه خدمات یا فروش محصولات استفاده کنیم.

خدملت طراحی سایت

وب سایت، ویترین آنلاین کسب و کار شما است!

برای طراحی سایتتان به عنوان بهترین سایت های ایرانی کلیک کنید

تاریخچه ایجاد وب‌سایت

حالا که با ماهیت وب سایت آشنا شدیم، بهتر است نگاهی به تاریخچه خلق آن بیاندازیم. اولین بار تیم برنرز-لی (Tim Berners-Lee) در سال ۱۹۸۹ در مرکز تحقیقات هسته‌ای اروپا (CERN)، ایده‌ای را مطرح کرد که موجب خلق وب جهان گستر شد. در واقع او اولین مرورگر و سرور وب را توسعه داد. در سال ۱۹۹۱ این وب‌سایت در دسترس کاربران اینترنت قرار گرفت.

در طی سال‌های بعد افراد زیادی بر روی توسعه وب فعالیت کردند. سرانجام در سال ۱۹۹۸ موتور جستجوی گوگل به کاربران عرضه شد و تحولات مهمی را در این عرصه به وجود آورد. دهه ۲۰۰۰ تغییرات زیادی در این حوزه رخ داد و تعداد کاربران اینترنت به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد. امروزه افراد می‌توانند با تلفن‌های همراه، تبلت یا کامپیوتر، با سرعت بسیار زیادی به وب‌سایت‌ها دسترسی داشته باشند.

ساختار وب‌سایت

تا به حال به این مسئله اندیشیده‌اید که اجزای اصلی ساختار وب‌سایت‌ها شامل چه چیزهایی می‌شوند؟ جهت خلق یک وب‌سایت در بستر اینترنت باید از چند فاکتور مختلف استفاده کنیم. در ادامه هر یک از این موارد را معرفی می‌کنیم و جزئیاتی را در مورد آن‌ها شرح می‌دهیم.

ساختار وب سایت

نام دامنه

Domain Name یا نام دامنه، همان آدرس اینترنتی وب‌سایت است که به کاربران اجازه دسترسی به فضای پلتفرم را می‌دهد. تمامی صفحات یک وب‌سایت با همین آدرس قابل شناسایی هستند. برای مثال https://oghyanooseabi.com آدرس یا دامنه سایت اقیانوس آبی است که خود از اجزای مختلفی مثل پروتکل، پیشوند، نام دامنه و TDL تشکیل شده است. این نام برای هر سایت یکتا بوده و مثل شناسنامه آن عمل می‌کند.

هاست وب سایت

میزبان یا وب هاست (Web Hosting) سرویسی است که محتوای سایت را بر روی سرورهای متصل به اینترنت قرار می‌دهد. به کمک هاست کاربران می‌توانند به محتوای وب‌سایت دسترسی پیدا کنند. در واقع این سرور وظیفه ذخیره‌سازی اطلاعات و محتواهای سایت را بر عهده دارد.

صفحات وب

صفحات وب (Web Pages) بستر و ساختار اصلی سایت را تشکل می‌دهند. در هر صفحه می‌توانید محتوای مورد نظر خود شامل متون، تصاویر، ویدئوها، فایل‌های صوتی و موارد دیگر را به اشتراک بگذارید. این صفحات معمولا با زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی مثل جاوا اسکریپت، HTML و CSS نوشته می‌شوند.

محتوای وب‌سایت

منظور از محتوا یا Content تمامی اطلاعات و داده‌هایی است که در صفحات وب‌سایت شما نمایش داده می‌شود. تولید محتوا می‌تواند در راستای تبلیغ محصول یا خدمات یا صرفا اطلاع‌رسانی صورت بگیرد. می‌توان با استفاده از تکنیک‌های مختلف، محتوای مفید و مناسبی را تولید کرد و در اختیار کاربران قرار دارد. محتوا را می‌توان شامل انواع متون، تصاویر، صوت و ویدیو دانست.

بیشتر بخوانید: طراحی سایت با هوش مصنوعی؛ انقلابی در دنیای طراحی وب

وب سایت

پیوندهای سایت

یکی از مهم‌ترین موارد در ساختار هر وب‌سایت، بخش پیوندها یا Links است. با استفاده از این لینک‌ها اتصالاتی بین صفحات یک وب‌سایت یا سایت‌های دیگر به وجود می‌آید. در نتیجه کاربران می‌توانند از سایر صفحات مرتبط استفاده کنند.

آشنایی با انواع وب سایت

حالا که اطلاعات خوبی در مورد ماهیت وب‌سایت، تاریخچه و ساختارش به دست آورده‌ایم، باید انواع مختلف آن را بررسی کنیم. همان‌طور که گفته شد، می‌توانیم وب‌سایت‌ها را بر اساس محتوایی که ارائه می‌دهند و کاربردی که دارند به انواع مختلفی دسته‌بندی کرد.

هر نوع از این وب‌سایت‌ها، با توجه به کارکردش، دارای ساختار و ویژگی‌های منحصر به فرد است. به همین دلیل ضروری است که با این موارد آشنا شده و ویژگی‌های هر یک را بشناسیم. در این بخش قصد داریم انواع وبسایت را به شما معرفی کنیم و ویژگی‌های هر یک را شرح دهیم.

انواع وب سایت

وب‌سایت فروشگاهی

در اولین بخش از آشنایی با انواع وب سایت، به سراغ سایت فروشگاهی یا E-commerce Website می‌رویم. در چنین سایت‌هایی می‌توانید محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید را به کاربران عرضه کنید. چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشیم؟ از ویژگی‌های مهم و متمایزکننده این سایت‌ها می‌توان به قابلیت اتصال به درگاه بانکی، امکان پرداخت اینترنتی، داشتن سبد خرید و امکان مقایسه محصولات اشاره کرد. با توجه به نوع کسب و کار، بازار هدف و نوع محصولات یا خدمات می‌توان انواع وب سایت فروشگاهی را با ویژگی‌های مختلف طراحی نمود.

در نظر داشته باشید که طراحی سایت حرفه ای فروشگاهی به مهارت بالایی نیاز دارد؛ چرا که باید فاکتورهای مهمی را در طی این پروسه در نظر گرفت. از مهم‌ترین وب‌سایت‌های فروشگاهی ایرانی و خارجی می‌توان به دیجی‌کالا، Amazon و eBay اشاره کرد. می‌توان موارد زیر را از محبوب‌ترین انواع سایت های وب فروشگاهی دانست:

  • سایت فروشگاه‌ چند‌فروشنده‌ای
  • سایت تک‌فروشنده‌ای
  • سایت فروشگاه محصولات دیجیتال
  • فروشگاه عمده‌فروشی
  • سایت فروشگاهی سفارشی‌سازی‌شده
  • فروشگاه‌های همکاری در فروش

وب‌سایت‌های شرکتی

اگر صاحب یک شرکت یا استارت‌آپ کوچک هستید، احتمالا می‌دانید که پروسه ایجاد آگاهی نسبت به برند بسیار پیچیده و سخت است. به کمک وب‌سایت‌های شرکتی (Corporate Websites) می‌توانید مواردی مثل معرفی شرکت، اطلاعات تماس و جزئیات خدمات یا محصولات را به راحتی در اختیار مخاطبان قرار دهید.

بکارگیری وب‌سایت مناسب سبب می‌شود که اعتبار شرکت نزد کاربران بیشتر شود و تعامل بیشتری با آن‌ها صورت بگیرد. می‌توانید از بخش مقالات سایت برای معرفی پروژها یا مسائل مربوط به حوزه کاری شرکت استفاده کنید. از مهم‌ترین وب‌سایت‌های شرکتی جهانی می‌توان به مایکروسافت و اپل اشاره کرد. انواع وب سایت شرکتی با توجه به هدف سازمان به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • انواع وب سایت های بازاریابی و تبلیغات
  • وب‌سایت خدمات مشتری
  • سایت‌های منابع انسانی
  • وب‌سایت‌های انجمن‌ها
طراحی سایت

وب‌سایت‌های خبری

سایت‌های خبری (News Websites) از قدیمی‌ترین انواع وب سایت ها هستند که همچنان محبوبیت خود را میان کاربران اینترنت حفظ کرده‌اند. این وب‌سایت‌ها قالب خاصی دارند که در آن به بررسی اخبار و رویدادهای مهم داخلی و خارجی می‌پردازند. به طور معمول فضای این وب‌سایت‌ها برای ارائه اخبار در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، ورزشی، اقتصادی و فرهنگی طراحی می‌شوند.

سایت‌های خبری باید رابط کاربری خوبی داشته باشند و به شکل دائمی به‌روزرسانی شوند. قابلیت جستجوی اخبار و تنوع محتوا از دیگر نکات اداره یک سایت خبری خوب است. از مهم‌ترین سایت‌های خبری می‌توان به BBC، CNN و فارس نیوز اشاره کرد.

وب‌سایت آموزشی

در دوران شیوع ویروس کرونا و بعد از آن، بسیاری از دوره‌های آموزشی به شکل آنلاین ارائه شدند. همین امر سبب شد که مجموعه‌های آموزشی مختلف، اقدام به طراحی وب‌سایت اختصاصی کنند. امروزه وب‌سایت‌های آموزشی (Educational Websites) مختلفی وجود دارند که دوره‌های خود را در قالب‌های مختلف به کاربران ارائه می‌دهند.

فرقی نمی‌کند که در چه حوزه‌ای قصد دارید محتوای آموزشی تولید کنید، ساخت یک وب‌سایت مناسب می‌تواند مخاطبان دوره‌های شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد. محبوب‌ترین وب‌سایت‌های آموزشی در ایران شامل Coursera، مکتب‌خونه و فرادرس می‌شوند.

وب‌سایت اجتماعی

در آخرین دسته بندی انواع وب سایت باید به سراغ پلتفرم‌های اجتماعی برویم. وب‌سایت اجتماعی (Social Media Websites) به عنوان نوعی پشتیبان برای اپلیکیشن‌ها عمل می‌کنند. می‌توان از طریق ساخت پروفایل در این فضاها فعالیت کرد. شبکه‌های اجتماعی معروف مثل Facebook، Twitter و Instagram همواره وب‌سایت‌های خود را به‌روزرسانی می‌کنند تا کاربران تجربه خوبی از فعالیت در انواع وب سایت جدید داشته باشند.

مزایای استفاده از وب‌سایت

تا این قسمت از مقاله اطلاعات خوبی در مورد وب‌سایت و انواع آن به دست آوردیم؛ اما تا به حال از خود پرسیده‌اید که فایده استفاده از این پلتفرم‌ها چیست؟ چه چیزی سبب شده است که هر روز به شمار وب‌سایت‌ها افزوده شود؟ جهت پاسخ دادن به این سوالات باید مزایای وب سایت را مورد بررسی قرار بدهیم. این مزایا سبب شده‌اند که ارتباطات، فروش و بهینه‌سازی به شیوه‌ای ساده‌تر صورت بگیرد.

دسترسی ۲۴ ساعته

وب‌سایت‌ها به کاربران اجازه می‌دهند که در تمامی روزها هفته و هر ساعتی از شبانه‌روز به اطلاعات و خدمات دلخواه خود دسترسی داشته باشند. این مسئله یک مزیت بزرگ برای سایت‌های فروشگاهی محسوب می‌شود؛ چرا که مشتریان در هر زمانی می‌توانند خرید خود را ثبت کنند.

افزایش آگاهی نسبت به برند

افزایش آگاهی نسبت به برند

داشتن یک وب‌سایت مناسب می‌تواند کسب و کار را در سطح جهانی معروف کند. این مسئله به بیزینس‌های کوچک و متوسط کمک می‌کند که بازار هدف را گسترش دهند. در نتیجه میزان مخاطبان یک کسب و کار به شکل چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر میزان اعتماد مشتریان به برند افزایش پیدا کرده و با گذر زمان بازار هدف گسترده‌تر می‌شود.

کاهش هزینه‌ها

هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی یکی از دغدغه‌های صاحبان کسب و کار است. با طراحی یک وب‌سایت مناسب این هزینه‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کنند. از سوی دیگر با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال، نتیجه بهتری از تبلیغات خود دریافت می‌کنید. می‌توانید جهت آشنایی بیشتر با تکنیک‌های بازاریابی، از خدمات دیجیتال مارکتینگ مجموعه اقیانوس آبی استفاده کنید.

پشتیبانی و خدمات‌رسانی بهتر

وب‌سایت‌ها بستری را فراهم می‌کنند که بتوانید به شکل راحت‌تری نیازهای مشتریان را شناسایی و در راستای برآورده کردن آن‌ها قدم بردارید. ارائه خدمات پس از فروش بهتر و پشتیبانی قوی‌تر می‌تواند رضایت مشتریان را به دست بیاورد.

بهبود فرآیند اطلاع‌رسانی

با استفاده از وب‌سایت‌ها می‌توانید اطلاعیه‌های مهم را راحت‌تر به گوش مخاطبان خود برسانید. ترکیب این پلتفرم با روش ایمیل مارکتینگ می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

اطلاع رسانی

معایب استفاده از وب‌سایت

فکر می‌کنید معایب وب سایت داشتن چیست؟ با وجود این که طراحی یک وب‌سایت دارای مزایای بی‌شماری است، ممکن از مانند هر ابزار دیگری دارای چالش‌های مخصوص به خود باشد. برخی از معایب و مشکلات احتمالی داشتن وب‌سایت، شامل موارد زیر می‌شوند:

هزینه‌های اولیه

طراحی سایت در مرحله اول، توسعه و نگهداری آن ممکن است هزینه نسبتا زیادی به همراه داشته باشد. هزینه‌های اولیه شامل طراحی قالب، ثبت دامنه و خرید هاست می‌شود. با این حال کارشناسان معتقدند که مجموع این هزینه‌ها از روش‌های بازاریابی سنتی کمتر بوده و بازدهی بهتری دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی ۳۰ تا از بهترین سایت های جهان و ایران

رقابت شدید

این روزها رقابت در فضای آنلاین بسیار شدید شده است. برای جذب مخاطب و حفظ او باید از تکنیک‌های مختلف بازاریابی استفاده کنید. با این وجود ممکن است در برخی شرایط، فعالیت‌های شما در میان رقبا دیده نشود.

رقابت شدید

نکات مهم در طراحی وب‌سایت

تا اینجا بررسی کردیم که وب سایت چیست و انواع آن را شناختیم؛ با این حال همچنان نکات بیشتری در مورد طراحی وب‌سایت وجود دارد. داشتن رابط کاربری ساده، بالا بودن سرعت بارگذاری، آپلود محتوای باکیفیت، طراحی واکنش‌گرا و بهینه‌سازی تنها بخشی از نکات مهم در طراحی سایت هستند. این موارد با توجه به کاربرد وب سایت تعیین می‌شوند. به این منظور باید از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید تا نتیجه خوبی دریافت کنید.

گروه اقیانوس آبی یکی از برترین شرکت‌های مشاوره مدیریت کسب و کار است. این مجموعه به مدیران و صاحبان کسب و کار کمک می‌کند که با مشکلات ساختاری بیزینس خود آشنا شده و راهکارهای مناسبی را برای بهبود آن‌ها پیش بگیرند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت مشاوره، با همکاران ما در بخش پشتیبانی در تماس باشید.

کلام آخر

نمی‌توانیم تاثیر مهم و مداوم وب‌سایت‌ها را در دنیای مدرن انکار کنیم. این پلتفرم‌های وابسته به اینترنت، می‌توانند در بخش‌های مختلفی به ما کمک کنند. در این مطلب با مفهوم وب سایت و ساختارش آشنا شدیم؛ سپس به بررسی انواع مختلف آن پرداختیم.

اگر قصد دارید یک وب‌سایت متناسب با نیاز خود طراحی کنید، می‌توانید از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. کارشناسان مجموعه اقیانوس آبی می‌توانند در این روند به شما کمک کنند و تجربه لذت‌بخشی از طراحی سایت در یزد را برای شما رقم بزنند.

۰ ۰ رای ها
امتیاز بدهید

اشتراک گذاری با دوستانتان در :

جهت دانلود PDF ایمیل و شماره موبایل خود را وارد کنید.
این مطالب را هم حتما بخوانید
دوره آموزشی مرتبط
در دوره اینستا پلاس، با تمامی ابزارها برای تولید محتوا، انواع پلتفرم های ارائه محتوا، روش های اصولی هشتگ و کپشن نویسی، روش های افزایش فالوئر و هر آنچه برای بازاریابی ایستاگرامی نیاز دارید را آموزش می بینید.

67%   ۱۸,۰۰۰,۰۰۰ ریال ۶,۰۰۰,۰۰۰ ریال

در این دوره تکنیک های موثر دیجیتال مارکتینگ و ابزار ها و مهارت ها و روش های نوین بازاریابی آنلاین به طور کامل به دانش پذیران عزیزان آموزش داده  خواهد شد.از جمله مباحث و سر فصل های این دوره را میتوان ورود  به دنیای بازاریابی دیجیتالی، فرصتهای دنیای دیجیتال برای کسب و کار شما، برنامه ریزی برای شکار فرصتها، ترافیک، تبدیل، تحلیل و تثبیت را نام برد.
ابزار رفتارشناسی DISC به شما کمک می کند تا نوع مدل رفتاری خود و دیگران را بشناسید، روش درست برقراری ارتباط با افراد و نحوه تطبیق خود با شرایط را بیاموزید.  

7%   ۶۰۰,۰۰۰ ریال ۵۶۰,۰۰۰ ریال

در زمان رکودی بازار و خرابی بازار استراتژی قیمت گذاری ما باید به چه شکلی باشد که بعد از گذران این دوره به مشکل برنخوریم و بخاطر یکبار اشتباه حاشیه سودتان را از دست بدهید. خیلی از کسب و کارها وقتی بازارشون خراب میشه تیشه به ریشه کسب و کارشون میزنند. در این شرایط کسب و کارها وارد یک رقابت قیمتی می شوند و قیمت محصولاتشان رو به دلیل شرایط بازار و برای اینکه مشتریانشان رو از دست ندهند پایین می آورند و سودشون کم می شود.

 در این محصول ویدئویی شما با متدهای قیمت گذاری در شرایط رکود اقتصادی آشنا می شوید.

6%   ۴۸۰,۰۰۰ ریال ۴۵۰,۰۰۰ ریال

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پشتیبانی اقیانوس آبی

سوالی دارید ؟ یکی از روش های زیر را برای دریافت پیشتیبانی انتخاب کنید.

pdf مقاله حاضر است. با یک کلیک دانلود کنید: